Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wrocław. MPK chce kupić 160 tramwajów, ruszyły konsultacje rynkowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny/MPK Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Wrocław. MPK chce kupić 160 tramwajów, ruszyły konsultacje rynkowe
Fot. Daniel SiwakMPK Wrocław chce kupić 160 tramwajów, wkrótce konsultacje rynkowe
Plany dotyczące zakupu takiej liczby tramwajów MPK Wrocław sygnalizowało już rok temu. Teraz miejski przewoźnik przekazał szczegóły dotyczące tego projektu. Poznaliśmy także orientacyjny horyzont wycofania wysokopodłogowych Konstali 105N.

MPK Wrocław w ostatnich latach kupiło kilkadziesiąt nowychtramwajów. Są to: Moderusy Gamma LF 07 AC, Pesy 146N Twist czy Pesy 2010NW Twist. Przewoźnik posiłkował się także zakupem Moderusów Beta MF 19 AC i MF 24AC. Nie można też zapominać o zmodernizowanych Skodach 16T i 19T. Biorąc poduwagę plany wycofania najstarszych Konstali 105N czy Protramów 205 WrAS, nowy tabor jest wręcz niezbędny.

Tramwaje we Wrocławiu. Nowe trasy wymagają nowego taboru

Wiadomo, że wycofanie najstarszych wagonów to nie jedyny powód do pozyskania nowych pojazdów. Wrocław w najbliższych latach planuje ukończyć trasy tramwajowe m. In. na Jagodno, Psie Pole, Maślice, Księże Wielkieczy przez Klecinę. Póki co żadna nie weszła w fazę budowlaną. Ale i terminowy deadline jest daleki – do 2032 roku.

Fot. Daniel Siwak | Proces zakupu 160 wagonów będzie rozłożony na bliskom dekadę

– Tak jak rok 2025 był rokiem w zakresie frakcji autobusowej. Podpisaliśmy, umowę na te 200 autobusów (...) to 2026 roku, będzie absolutnie pod hasłem rozwoju i wymiany floty tramwajowej. To temu służą wstępne konsultacje rynkowe – zaznaczył prezes MPK Wrocław Witold Woźny.

I dodał: – Jest to procedura, która pozwala nam w taki jasny, oficjalny sposób rozmawiać ze wszystkimi producentami, poddostawcami, kooperantami czy podmiotami, które mogą uczestniczyć w dostawie tramwajów dla Wrocławia. Absolutnie ogromne wyzwanie, którego wcześniej ani spółka, ani Wrocław de facto nie mieli.

Wiceprezes MPK Wrocław Przemysław Nowicki wspomniał też o udziale wrocławianek i wrocławian w procesie założeń do konstruowania nowych tramwajów. Do tego wątku będziemy jeszcze wracać na łamach "Transportu Publicznego".

Jak usłyszeliśmy, perspektywa czasowa realizacji tegoprojektu taborowego to 6 do 8 najbliższych lat. Władze MPK Wrocław zapytane przeznas o liczbę wagonów do pozyskania w poszczególnych latach, na razie nie chciały mówić o szczegółach. To okaże się po zakończeniu konsultacji rynkowych oraz przeglądzie stanu finansów. Bowiem do części nowych tramwajów potrzebne byłoby środki zewnętrzne. Konsultacje rynkowe ruszły w środę, 10 grudnia, natomiast pierwsze przetargi mają ruszyć w przyszłym roku.

Kiedy koniec Konstali 105N i Protramów 205 WrAS we Wrocławiu?

– Część pewnie będziemy chcieli zachować po to, żeby się nimi nacieszyć w ramach takich trochę egzemplarzy zabytkowych, które bardzo chętnie, też z nostalgią odwiedzamy przyróżnego rodzaju imprezach. Mam tu na myśli chociażby dzień otwarty MPK. Natomiast co do zasady chcemy wszystkie wycofać z takiego bieżącego ruchu liniowego – tłumaczył szef MPK Wrocław.

Fot. Daniel Siwak | Najstarsze wagony typu Konstal 105N oraz Protram 204 WrAS i 205 WrAS będą wycofywane stopniowo

Miejski przewoźnik ma aktualnie blisko 80 wagonów serii 105N i te będą sukcesywnie wycofywane z ruchu. Na połowę przyszłego roku będzie to kolejna partia 16 wagonów. Za to dłużej po mieście mają szansę pojeździć wagony Protram 204 WrAS i 205 WrAS. Szczególnie te ostatnie, po przeprowadzonych modernizacjach w minionych latach, będą wysyłane miasto dopóki ich stan techniczny pozwoli na bezpieczne użytkowanie z pasażerami.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław też ma swój świąteczny tramwaj

Komunikacja

Wrocław też ma swój świąteczny tramwaj

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu 11 grudnia 2025

Olsztyn z ofertami na przebudowę placu przed Wysoką Bramą

Przestrzeń

Olsztyn z ofertami na przebudowę placu przed Wysoką Bramą

Przemysław Farsewicz 09 grudnia 2025

Timisoara z pierwszym trolejbusem od Bozankaya

Komunikacja

Timisoara z pierwszym trolejbusem od Bozankaya

Przemysław Farsewicz 11 września 2025

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Komunikacja

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Mikołaj Kobryński 29 sierpnia 2025

Zobacz również:

Wrocław też ma swój świąteczny tramwaj

Komunikacja

Wrocław też ma swój świąteczny tramwaj

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu 11 grudnia 2025

Olsztyn z ofertami na przebudowę placu przed Wysoką Bramą

Przestrzeń

Olsztyn z ofertami na przebudowę placu przed Wysoką Bramą

Przemysław Farsewicz 09 grudnia 2025

Timisoara z pierwszym trolejbusem od Bozankaya

Komunikacja

Timisoara z pierwszym trolejbusem od Bozankaya

Przemysław Farsewicz 11 września 2025

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Komunikacja

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Mikołaj Kobryński 29 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij